Samenwerking rondom beschermingsbewind in de HAL gemeenten

20 oktober 2021

In zijn rol als bestuurder bij Halte Werk, de sociale dienst van Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk, ondertekende PvdA-wethouder Marcel Reijven het convenant ‘Samenwerking rondom beschermingsbewind in de HAL gemeenten’. Hiermee startte officieel de samenwerking tussen de gemeenten en vier bewindvoerders.
Halte Werk heeft met vier kantoren onderzocht hoe inwoners met financiële problematiek beter geholpen kunnen worden en of het traject van bewindvoering efficiënter kan. Er zijn goede resultaten behaald op het gebied van kwaliteit, samenwerking en communicatie. Ook zijn de bewindvoerders beter op de hoogte van het mogelijke aanvullende aanbod dat Halte Werk biedt. Dit heeft geleid tot het convenant waarin de samenwerkingsafspraken zijn vastgelegd.
Het convenant bevat afspraken over hoe inwoners met een bewindvoerder zo goed mogelijk geholpen kunnen worden. Het doel is dat door een betere samenwerking met bewindvoerders minder inwoners problematische schulden hebben en zij beter in staat zijn hun financiën zelfstandig te regelen.

Reijven: “Ik kan het belang van dit convenant niet genoeg benadrukken. Immers, bewindvoerders spelen een belangrijke rol bij de hulp en ondersteuning van inwoners met financiële problemen. Daarom is een goede samenwerking met bewindvoerders belangrijk. We moeten ons samen inspannen om zoveel mogelijk inwoners goed te helpen met hun financiën, met als doel om mensen uit de schulden te halen en te houden.”